Dnia 9 stycznia 2012 roku w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach odbyła się konferencja metodyczna Auschwitz i Oświęcim w edukacji historycznej i obywatelskiej zorganizowana przez pracownię Edukacji Zawodowej i Międzykulturowej we współpracy z Centrum Żydowskim w Oświęcimiu.
Adresatami byli nauczyciele historii, wos, etyki/religii, języka polskiego, wychowawcy, pedagodzy i inni zainteresowani ze szkół ponadgimnazjalnych
Dyrektor RODN WOMAnna Zakrzewska-Zamora powitała uczestników, a koordynator konferencji -Anna Czarlińska-Wężyk- przedstawiła program oraz omówiła cele i założenia programu „Zachować pamięć. Historia i kultura dwóch narodów” realizowanego od kilku lat pod patronatem i w partnerstwie z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie (pomysłodawczynią i koordynatorem tego programu jest pani Ewa Bobińska z ORE).
Następnie odbył się warsztat: Czym był Oszpicin? Żydowska historia Oświęcimia jako wprowadzenie do nauczania o Auschwitz i Holokauście, który prowadził pan Maciek Zabierowski, edukator z Centrum Żydowskiego w Oświęcimiu
Po przerwie kawowej wykład Pedagogika pracy z młodzieżą podczas zwiedzania Miejsca Pamięci Auschwitz wygłosiła pani Alicja Bialecka, przewodniczka Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście, pracownik Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau
Kolejny warsztat: Po co nam tolerancja? Edukacja antydyskryminacyjna jako wyraz refleksji po zwiedzaniu Auschwitz (prowadzenie pan Maciek Zabierowski) oparty był na projekcji filmu „Niebieskoocy”. „Film przedstawia przebieg doświadczenia, jakie przeprowadziła w 1995 roku Jane Elliott walcząca przeciwko rasizmowi w Stanach Zjednoczonych. Eksperyment polegał na podzieleniu osób uczestniczących w badaniu na dwie grupy według nieistotnej i mało zauważalnej cechy dla nich charakterystycznej, jaką jest kolor oczu. Ludzie o niebieskich oczach zostali do celów badania uznani za grupę gorszą, mniej inteligentną, mniej wartościową (źródło: http://www.filmweb.pl/film/Niebieskoocy-1996-285357). Warsztat wzbudził zainteresowanie oraz dyskusję wśród nauczycieli, którzy szeroko komentowali eksperyment oraz możliwości wykorzystania filmu do kształtowania postaw tolerancji, szacunku i otwartości.
Na podsumowanie podano informację o projekcie jednodniowych wizyt w Oświęcimiu w 2012 r. Oświęcim inaczej to nowy projekt historyczno-antydyskryminacyjny dla 1500 uczniów szkół ponadgimnazjalnych z woj. śląskiego w Centrum Żydowskim w Oświęcimiu oraz Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w 2012 roku. Celem tego działania jest uzupełnienie przewidzianego w programie szkolnym standardowego zwiedzania przez uczniów terenu byłego obozu Auschwitz o poznanie przedwojennej historii społeczności żydowskiej w mieście Oświęcim oraz uwrażliwienie na współczesne przypadki antysemityzmu, ksenofobii i innych form nietolerancji w swoim otoczeniu. Więcej o programie na http://ajcf.pl/2012/01/10/oswiecim-inaczej-nowy-projekt-historyczno-antydyskryminacyjny/.
Uczestnicy wysoko ocenili poziom merytoryczny oraz organizacyjny szkolenia.
Wyrazili chęć uczestniczenia w kolejnych przedsięwzięciach z tego zakresu tematycznego
oprac: Anna Czarlińska-Wężyk